VOIP مخفف جمله Voice Over Internet Protocol می باشد . در اصطلاح رایج تر سیستم تلفنی مبتنی بر IP ( تحت شبکه ) را ویپ می نامند. در هنگام استفاده از این سیستم شما می توانید به جای استفاده از خطوط تلفن شهری از ارتباط اینترنتی برای استفاده از خطوط تلفن ثابت بر بستر اینترنت ( SIP TRUNK ) استفاده نمایید.
سیستم تلفنی ویپ امکانات بسیار زیادی به سازمان ها برای مدیریت بهتر تماس هایشان می دهد . در زیر برخی از امکانات این نوع از تلفن های سانترال معرفی می گردند.
مبتنی بر Voice Over Internet Protocol (VOIP)
امروزه نسل جدید ارتباطات پا به عرصه ظهور گذاشته است ، دیگر مانند گذشته نمی توان از سیستمهای آنالوگ که با پالسهای الکتریکی کار می کردند به راحتی استفاده کرد . نیاز به کیفیت بهترِ مکالمات و برقراری تماس با قیمتِ مناسب تر، مهندسین را برآن داشت تا راهی بسازند . سیستم VOIP به دلیل استفاده از زیر ساختهای موجود ارتباطی از لحاظ هزینه بسیار مقرون به صرفه است تا جایی که شرکت های بزرگ مخابراتی اقدام به سوییچ از سیستمهای آنالوگ به سیستم های دیجیتال یا همان VOIP نمودند . سیستمهای جدید تلفنی NGN بر همین اساس کار می کنند ، همچنین نرم افزار های انتقال صدا و تصویر که امروزه با نام رسانه های اجتماعی شناخته می شوند مانند Telegram ، WhatsAPP ، Viber و … نیز از همین تکنولوژی استفاده می کنند.
سیستم عامل ایمن و قدرتمند CentOS7
برای استفاده از نرم افزار های مختلف تحت عنوان سرور ، ما نیاز به یک سیستم عامل داریم . لینوکس اولین بار در سال ۱۹۹۱ توسط لاینس تراوُلدز ارائه شد . سیستم عاملی شبیه به Unix که برای کامپیوتر های خانگی با معماری x86 طراحی شده بود اما بعد از مدتی برای سیستمهای مختلف از قبیل تلفنهای همراه هم ارائه شد . لینوکس به دلیل لایه های مختلف امنیتی توانسته بیش از ۶۰ درصد وب سرور های جهان را به خود اختصاص دهد . لینوکس ، توزیع های مختلفی دارد و در این بین CentOS یکی از توزیع های بسیار ایمن و پایدار لینوکس می باشد .
بر پایه نرم افزار Asterisk
در سال ۱۹۹۹ آقای مارک اسپنسر شرکت خودش را برای عقد قرارداد پشتیبانی سرورهای لینوکس تاسیس کرد. برای شروع آقای اسپنسر باید سیستم تلفنی شرکتش را تهیه می کرد تا مشتریان بتوانند با وی در ارتباط باشند . بعد از مدتی بررسی به این نتیجه رسید که سیستمهای تلفنی موجود گران هستد و توانایی خرید را ندارد . بنابراین خودش دست به کار شد و سیستم نرم افزاری استریسک را پایه ریزی کرد .
استریسک امکانات بسیار زیادی از قبیل صندوق صوتی ، تماس راه دور ، کنفرانس و …. را دارد و در صورت نیاز می توان در آن اصطلاحا با دایال پلن (DialPlan) نویسی نیاز خود را مرتفع نمائید . استریسک از چندین پروتکل VOIP پشتیبانی می کند از جمله SIP و MGCP و … و حتی یک پروتکل داخلی و مختص استریسک دارد با نام Inter-Asterisk eXchange (IAX) که به منظور ترانک و برقراری ارتباط بین دو سرور استریسک طراحی شده است.
امروزه استریسک قلب تپنده بسیاری از سیستمهای تلفنی متن باز و یا حتی تجاری می باشد .
امکان تعریف بیش ز ۱۰۰۰ داخلی
در سیستم تلفنی استریسک محدودیتی برای تعریف داخلی وجود ندارد و شما می توانید هر تعداد داخلی که نیاز دارید داشته باشید. به دلیل معماری استریسک محدودیت روی تعداد تماسهای همزمان اعمال می گردد.
امکان برقراری بیش از ۲۵۰ تماس همزمان
محدودیت در تعداد تماسهای سیستم تلفنی استریسک بر اساس نوع سخت افزار شامل CPU و RAM و نوع هارد سیستم مشخص می شود . به دلیل TransCoding و ضبط مکالمات ، پردازش در CPU و هارد بالا می رود .
دارای فایروال و ماژول امنیتی بسیار کاربردی Fail2Ban
شما با استفاده از این ماژول می توانید تعیین کنید بعد از چند بار تلاش نا موفق در ورود به سیستم ، به صورت خودکار آدرس اینترنی مهاجم بلاک گردد . این ماژول برای امنیت سیستم تلفنی لازم و ضروری است .
امکان توسعه نرم افزاری
شما می توانید بر اساس نیاز خود با استفاده از DIALPLAN نویسی سیستم تلفنی را تغییر دهید . به عنوان مثال دانشجویان می توانند با تماس تلفنی و وارد کردن شماره دانشجویی خود به همراه رمز عبور اقدام به دریافت ریز نمرات خود نمایند و یا می توان در مطب پزشکان سیستم نوبت دهی تلفنی پیاده سازی کرد.
امکان اتصال به انواع بانک های اطلاعاتی
در راستای دایال پلن نویسی ، سیستم تلفنی استریسک قابلیت اتصال به بانک های اطلاعاتی را دارد تا هم رکورد های تازه در آنها ثبت کند و هم اطلاعات ذخیره شده قبلی را فراخوانی کند .
امکان اتصال به انواع نرم افزار های مدیریت ارتباط با مشتری
سیستم تلفنی استریسک می تواند به انواع نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری متصل شود تا با تماسی که مشتری میگیرد ،اطلاعات تماس گیرنده به صورت پاپ آپ نمایش داده شود تا اپراتور بتواند با دید بهتری اقدام به فروش محصولات و یا خدمات مجموعه به مشتری نماید.
پشتیبانی از پروتکل های VOIP
سیستم تلفنی استریسک از انواع پرتکل های VOIP مانند SIP و MGCP و … پشتیبانی می کند .
امکان شنود برای مدیران و یا سوپروایزر
یکی از مشکلات اصلی مدیران ، کنترل نحوه برخورد پرسنل با مشتریان از طریق مکالمات تلفنی است . سیستم تلفنی استریسک این امکان را فراهم می کند تا مدیر مجموعه در حین مکالمه از نحوه پاسخگویی پرسنل اطلاع کسب نماید تا در صورت نیاز نحوه مکالمه اصلاح گردد .
امکان ایجاد گروه های تماسی مختلف برای ایجاد سطح دسترسی های مناسب سازمان
در سیستم تلفنی استریسک شما با تعریف کانتکس می توانید محدوده ای که هر داخلی می تواند فعالیت داشته باشد را تعیین کنید تا بر اساس نیاز سازمان این محدودیت ها اعمال گردند . مثلا می توان تعیین کرد مدیران بتوانند با خارج از کشور تماس داشته باشند اما پرسنل فقط بتوانند شماره های داخل استان را شماره گیری نمایند و یا اینکه تماس پرسنل به صورت مستقیم با مدیر کل امکان پذیر نباشد و فقط از طریق منشی این تماس برقرار گردد .
امکان برقراری تماس های تصویری
سیستم تلفنی استریسک از تماس تصویری پشتیبانی می کند . در صورتی که تلفن های شما از تماس تصویری پشتیبانی نمایند شما می توانید مکالمات خود را تصویری برقرار نمائید.
امکان برقراری کنفرانس ها چند نفره صوتی و تصویری
سیستم های تلفنی برای برقراری ارتباط به ساده ترین نوع ممکن طراحی شده است . ممکن است شما نیاز به یک جلسه چند نفره دارید که هر یک از طرفین در نقطه ای از کشور ساکن هستند و برقراری جلسه مستلزم هماهنگی بسیار است .اما سیستم تلفنی استریسک این امکان را با برقراری کنفرانس و برگزاری جلسه تلفنی بین همه اعضا ممکن کرده است . شما با استفاده از امکانات استریسک یک اتاق مجازی تعریف میکنید و به اعضا اعلام می گردد راس ساعت X با برقراری تماس با مجموعه و شماره گیری کد مورد نظر وارد اتاق جلسه شوند .
امکان برقراری تماس از روی وب سایت با کارشناسان شما از طریق WEBRTC
تا به حال به سایتهای زیادی مراجعه کردید که امکان برقراری ارتباط با کارشناسان سایت از طریق Chat وجود داشته و شما با تایپ کردن سوال خود را مطرح کرده اید . اما همه از سرعت بالای تایپ برخوردار نیستند !!! در استریسک یک امکان وجود دارد که می توان به جای تایپ کردن شماره های داخلی که در سیستم اجازه دسترسی داده شده است را از درون وب سایت شماره گیری کرد و درصورتی که سیستم مخاطب بلندگو و میکروفن داشته باشد می توانید بدون هزینه با کارشناسان گفتگو نماید .
امکان ایجاد صف تماس برای مخاطبین
شما در مجموعه خود تعداد پرسنل کمی دارید و نمی خواهید تماسهای وارده به مجموعه خود را از دست بدهید . یک امکان جالب در استریسک وجود دارد که شما می توانید مشتری را در صف قرار دهید تا با اتمام مکالمه پرسنل با مشتری قبلی ، ارتباط با فرد بعدی که در صف بوده است برقرار گردد . به منظور مطلوب کردن زمان انتظار می توان برای مشترک موزیک گوشنواز پخش کرد و یا ایشان را از سایر خدمات مجموعه مطلع کرد .
امکان ایجاد شرایط زمانی مختلف
شما می خواهید پس از اتمام ساعت کاری شرکت اگر مشتری شما تماس گرفت یک عملیات خاص اتفاق بیفتد ؟! مثلا به موبایل پشتیبان وصل شود و یا به مشتری اعلام گردد که ساعت کاری مجموعه چگونه است و پیغام مشترک را به صورت صوتی دریافت کرد . همه اینها از طریق ایجاد شرایط زمانی قابل دسترس خواهند بود.
امکان ایجاد سیستم تلفنی چند زبانه
آیا شما یک تجارت بین الملل دارید و تمایل دارید در صورت تماس از خارج از کشور سیستم تلفنی شما بر اساس زبان تماس گیرنده ارائه خدمات دهد ؟! این کار هم در استریسک قابل انجام است . با تعریف سیستم به صورت چند زبانه شما می توانید تجارت خود را مناسب تر انجام دهید .
صندوق صوتی جهت دریافت پیام
صندوق صوتی یک امکان بسیار مفید برای دریافت پیغام های مشتریان از طریق تلفن می باشد . پیغام ها در جایی ذخیره می شوند و شما می توانید از طریق کامپیوتر و یا تلفن ، پیغام های دریافتی را بشنوید .
ارسال پیامهای دریافتی به ایمیل
این امکان وجود دارد با ایجاد دسترسی سیستم به اینترنت ، پیامهای دریافتی به یک ایمیل خاص ارسال گرددند تا شما در هر مکان بتوانید از طریق ایمیل خود پیامها را دریافت نمائید .
ایجاد IVR در لایه های مختلف
IVR در واقع همان منشی دیجیتال سیستم است
“” با سلام ، از تماس شما با مجموعه X سپاسگزاریم ، لطفا جهت ارتباط با فروش عدد۱ و … را شماره گیری فرمائید “”
در این قسمت شما بدون محدودیت می توانید به صورت تو در تو اقدام به تعریف IVR نمائید
ضبط مکالمات
یکی از امکانات اصلی سیستم تلفنی استریسک توانایی آن در ضبط مکالمات است و این امکان را به شما می دهد که در صورت نیاز به تاریخ های قبل رجوع کنید و مکالمات مربوطه را بشنوید .
پشتیبانی از کدکهای رایج و معتبر
سیستم استریسک از کدک های زیر پشتیبانی می کند .
G.711 ulaw,G.711 alaw,G.722,G.723,G.726,G.729,GSM,iLBC,LPC10,Speex,2536
امکان اتصال دستگاههای آنالوگ
شما می توانید دستگاههای آنالوگ خط شهری و یا تلفن های آنالوگ را از طریق مبدل های مختلف به سیستم متصل نمائید.
پشتیبانی از درگاههای دیجیتال مانند E1 و …
خطوط تلفنی شهری دیجیتال از طریق کارت های E1 و T1 و … قابل اتصال به سیستم تلفنی می باشند .
کالر آیدی
شماره تماس گیرنده را نمایش می دهد و یا شما می توانید با اضافه کردن عبارتی به شماره تلفن تماس گیرنده ، مدیریت بر روی تماسها را بیشتر کنید . مثلا شما دو صف انتظار طراحی کردید و یکی از پرسنل شما در هر دو صف مسئول پاسخگویی است . می توان کاری کرد که تماس هایی که روی تلفن اپراتور وارد می شوند مشخص شود از کدام صف آمده است . این کار با تغییر در کالر آیدی میسر است .
اکو کنسلر نرم افزاری
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در تماس با شخصی احساس کنید صدای خود را می شنوید و این نقص باعث از دست رفتن تمرکز شما می گردد. به این شرایط اکو گفته می شود. در سیستم تلفنی استریسک این اکو از طریق نرم افزار های مناسب حذف می گردد .
قابلیت اتصال به سرویس دهنده های تلفن از طریق ترانک
امروزه با تغییر در نوع مجوز شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی و تبدیل شدن آنها به اپراتور های ثابت ، این امکان وجود دارد تا از طریق اینترنت به اپراتور خود متصل شوید و روی این کانال ارتباطی هر تعداد خط تلفن که نیاز داشته باشید خریداری کنید . این امکان برای شرکتهایی که در ملک استیجاری هستند و سالانه مکان دفتر آنها تغییر می کند بسیار مفید است زیرا با جابجایی محل شرکت دیگر تلفن های آنها تغییر نمی کند .
امکان سیاست گزاری روی تماس های ورودی و خروجی بر اساس نیاز سازمان
هر سازمان سیاست خاص خود در امکان برقراری تماس برای پرسنل را دارد ، شاید یک سازمان امکان تماس با بیرون از سازمان را برای بخش خاصی از پرسنل باز بگذارد و برای بخشی دیگر ببندد. در برقراری تماس با بیرون شاید نیاز بر این باشد تا فقط شماره های خاصی قابل شماره گیری باشد و یا هر سیاست دیگر . در استریسک همه اینها قابل مدیریت است .
دارای قابلیت FollowMe به منظور از دست ندادن حتی یک تماس
“مرا دنبال کن ” یکی از امکانات موجود در سیستم تلفنی استریسک می باشد.با یک مثال کاربرد این امکان را شرح می دهیم. شماره داخلی شما ۱۰۰ می باشد و در حال حاضر پشت میز کار خود نیستید و برای سازمان مهم است که تماسهای شما بی پاسخ نمانند. در سیستم تعریف می کنیم اگر داخلی ۱۰۰ بعد از ۲۰ ثانیه تماس خود را پاسخ نداد تماس به داخلی ۱۰۵ انتقال یابد و همکار شما این تماس را پاسخ دهد و اگر داخلی ۱۰۵ جواب نداد تماس به ۱۰۶ انتقال یابد و حتی در این مراحل می توان تماس را به شماره همراه شما انتقال داد . در واقع این امکان شبیه به دایورت مخابراتی است با این تفاوت که با زمان پاسخگویی هم قابل تنظیم است .
امکان ایجاد گرو ههای تماس مختلف جهت مدیریت بهتر تماسها
در این سیستم می توان تعدادی از داخلی ها را در یک گروه قرارداد و تماس ورودی را به این گروه متصل کرد. هر کدام از اعضاء گروه می تواند تماس را پاسخ دهد. این کار مناسب برای تیم فروش می باشد.
امکان پِیج و اینترکام
می توان اعلامیه های سازمان را از طریق این سیستم به کلیه پرسنل اعلام و ابلاغ کرد . کلیه تلفنها زنگ می خورد و از طریق بلند گو تلفن و یا از طریق جواب دادن به تلفن اعلامیه را پخش کرد.
دارای پنل اپراتوری تحت وب
کلیه پرسنل می توانند یک پنل تحت وب داشته باشند تا از طریق آن بتوانند مدیریت بهتری روی داخلی خود داشته باشند و یا به مکالمات ضبط شده خود گوش فرا دهند.
امکان پارک تماس ها
مشابه با سیستم هُلد یک خط می باشد با این تفاوت که با پارک کردن تماس شما می توانید از هر داخلی دیگر به تماسی که هُلد شده است پاسخ دهید.
امکان قرار دادن رمز برای استفاده از سیستم
شما می توانید برای مسیر خروجی سیستم ( تماس با بیرون از سازمان ) رمز تعیین کنید . در هنگام تماس سیستم از کاربر می خواهد که رمز خود را وارد کند و اگر رمز صحیح باشد تماس برقرار می شود.
گزارشگیری بر اساس جزئیات تماس CDR Report
در این قسمت می توان گزارش کاملی از اینکه داخلی ها از چه طریق و با چه مقصد هایی تماس گرفته اند داشته باشید.
امکان DISA
در این حالت شما از طریق تماس با سازمان و وارد کردن کد و رمز خاص می توانید به عنوان یک داخلی از داخل سازمان کلیه کدهای داخلی از قبیل شنود ، انتقال تماس و یا حتی تماس با خارج از سازمان را انجام دهید.شما نیاز دارید تا با یکی از مشتریان خود تماس بگیرید، در حال حاضر در شرکت نیستید و نمی خواهید مشتری شما تلفن همراه شما را داشته باشد. با شرکت تماس می گیرید، کد مربوطه و رمز را وارد می کنید ، حال شما بوق آزاد می شنوید و می توانید درست مانند یک تلفن داخل شرکت شماره مشتری خود را شماره گیری کنید. این تماس از طریق خطوط تلفنی شرکت انجام می شود.
امکان گزارش گیری مالی
با نصب یک سری نرم افزارها امکان این که برای هر داخلی اعتبار در نظر بگیرید و در صورت پایان اعتبار دیگر نتواند تماس بگیرد فراهم می شود. این امکانی بسیار مفید برای مدیریت تماس ها به خارج از سازمان می باشد.
پشتیبانی از CALL Back
در این حالت پرسنل سازمان از بیرون تماس می گیرند و رمز خود را وارد می کنند ، سیستم به صورت خودکار شماره کاربر را شماره گیری می کند و به مسیر دلخواه شما هدایت می کند. این امکان برای مدیریت هزینه ها بسیار مفید است.
امکان اتصال از طریق نرم افزار های موبایل و دسکتاپ
با نصب نرم افزارهای تلفن، Softphone ، بر روی تلفن همراه خود می توانید شماره داخلی خود را بر روی موبایل هم داشته باشید و از هر مکان از طریق اینترنت به سیستم متصل شده و تماس های خود را به صورت یک داخلی برقرار نمایید. همین امکان برای استفاده از نرم افزار هایی بر روی کامپیوتر شما نیز فراهم است
امکان دریافت و ارسال فکس
با تعریف یک فکس مجازی در سیستم می توانید فکس های خود را در فرمت PDF بر روی سیستم دریافت کنید و در صورت نیاز آنها را چاپ بگیرید. محدودیتی روی تعداد فکسها وجود ندارد و می توان برای هر بخش یک فکس تعریف کرد.
امکان ارسال فکسهای دریافتی به ایمیل
فکس هایی که بر روی سیستم دریافت شده اند می توانند از طریق ارسال ایمیل بر روی تلفن همراه و یا هر سیستم که به ایمیل شما دسترسی داشته باشد مشاهده گردند.
امکان راه اندازی مرکز تماس
با نصب مرکز تماس بر روی این سیستم تلفنی می توانید کنترل بسیار جامعی بر روی داخلی ها و پرسنل خود داشته باشید. مرکز تماس برای سازمان هایی که خدمات پشتیبانی ارائه می دهند و یا دارای سازمان فروش هستند بسیار مناسب است.
جابجایی راحت و بی دردسر پرسنل
در این سیستم از آنجا که شماره ها روی گوشی تلفن تنظیم می شوند،در صورت جابجایی کارمندان از یک بخش به بخش دیگر ، فقط کافی است گوشی تلفن خود را به شبکه متصل کند.شماره داخلی کاربر هیچ تغییری نمی کند.