آسیاپرداز

جستجو

ساختار یک سیستم تلفنی ویپ

این پست را به اشتراک بگذارید

این روز ها در خصوص سیستم های تلفنی ویپ صحبت های زیادی می شنوید. این سیستم با توجه به امکانات زیادی که در اختیار یک کسب و کار می گذارد می تواند باعث جهش کسب و کار شود. خدمت رسانی بهتر به مشترکین ، از دست ندادن تماس ها ، استفاده فقط از یک خط با امکان هر تعداد تماس همزمان و … از مزایای این نوع از سیستم ها می باشد.

ویپ که در انگلیسی به آن VOIP می گویند از برداشتن ابتدای کلمات Voice Over Internet Protocol ساخته شده است. از همین واژه می توان فهمید که این سیستم تلفنی در بستر شبکه و بر اساس IP کار می کند. همین قابلیت کار با پروتکل IP این امکان را به ما می دهد تا در بستر شبکه به سیستم تلفنی خود دسترسی داشته باشیم . این شبکه می تواند LAN ، MAN ،  PAN و یا WAN باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله ” ویپ چیست ” در همین سایت مراجعه نمائید.

برای راه اندازی یک سیستم تلفنی ویپ به جه چیزهایی نیاز داریم ؟

سیستم تلفنی ویپ از سه بخش تشکیل شده است . به تصویر زیر دقت کنید.

ساختار یک سیستم تلفنی ویپبخش اول : خطوط تلفن مجموعه

این قسمت شامل خطوط تلفنی است که از مخابرات یا شرکت های خصوصی دریافت کرده اید. این خطوط تلفن به چند صورت به شما می رسند .

روش اول همان روش  سنتی است که مخابرات از طریق سیم مسی به شما تعدادی خط تلفن می دهد. با توجه به نیاز شما یک خط یا ۳۰ خط از مخابرات دریافت می کنید. در این روش برای اینکه بتوان سیگنالهای آنالوگ خطوط تلفن را به بخش دوم که همان سرور مدیریت تماس هاست برسانیم باید از یک مبدل خطوط آنالوگ به دیتا استفاده کرد. به این مبدل FXO می گویند. برند های مختلفی برای این دستگاه در بازار ایران موجود است ، NewRock ، Grandstream ، OpenVox و … این دستگاه به صورت چهار پورت ( برای چهار خط مخابراتی ) ، هشت پورت ( برای ۸ پورت مخابراتی)، سی و دو پورت و چهل و هشت پورت می باشد. برای مثال اگر شما پنج خط تلفن دارید می توانید یک دستگاه چهار پورت خرید کنید و یک خط را درسیستم قرار ندهید و یا یک دستگاه ۸ پورت بخرید و سه پورت آن بلا استفاده باشد. این دستگاه نسبتا بار مالی پیاده سازی سیستم تلفنی ویپ را تا ۳۰ درصد پروژه بالا می برد.

روش دوم دریافت خطوط تلفن به صورت SIP TRUNK هست . در این روش شما خطوط تلفن را به صورت IP از پرووایدر خود دریافت می کنید. شما باید از طریق یکی از مدیا های انتقال دیتا به شبکه ارائه دهنده خط تلفن متصل شوید. وایرلس ، فیبر نوری ، زوج سیم و … این روش هزینه کمتر و کیفیت بالاتری برای شما به ارمغان می آورد.

 

بخش دوم : سرور مدیریت تماسها

این بخش شامل یک سرور یا کامپیوتری هست که می تواند برای مدت زمان طولانی روشن بماند. وظیفه این قسمت مدیریت تماس های ورودی و خروجی است. هر تماس که وارد یا خارج می شود توسط این بخش کنترل می شود تا طبق سیاست های اعمال شده به مسیر خود ادامه دهد. مثلا شما می خواهید هر تماس که وارد مجموعه شد از طریق یک تلفن گویا از مشتری بپرسد که با کدام بخش کار دارد. سپس سیستم به صورت خودکار تماس را به همان بخش هدایت می کند. این قسمت را می توان به دو روش انجام داد

روش اول  : استفاده از کیس و سرور به همراه نصب نرم افزار های مرکز تماس مانند ایزابل ، استریسک ، فری پی بی ایکس و …

روش دوم : استفاده از سخت افزار های آماده IpPBX که برای همین منظور طراحی شده اند.

در روش اول شما قابلیت های بیشتری دریافت خواهید کرد ، نظیر داشتن حافظه ذخیره سازی بیشتر و امکان برنامه نویسی کاستوم  ، اما معایبی چون نگهداری سخت افزار و مصرف انرژی بالاتری را باید به جان بخرید

در روش دوم محدودیت های بیشتری دارید اما مصرف انرژی پایین تر و نگهداری راحت تری دارید.

 

بخش سوم : تلفن های داخل مجموعه

در این بخش به سه روش می توان با سرور مدیریت تماس ها ارتباط برقرار کرد.

روش اول : در این روش شما می توانید با نصب نرم افزار های رایگان بر روی گوشی تلفن همراه و یا کامپیوتر خود با سیستم تلفنی خود ارتباط برقرار کنید. مزیت این روش بدون هزینه بودن آن است اما عیب آن  تاثیر پذیری از دستگاهی است که روی آن نرم افزار نصب شده و ممکن است با اختلالات نرم افزاری مواجه شوید.

روش دوم استفاده از مبدل های IP به آنالوگ هست . برعکس روشی که در بخش یک استفاده کردیم در اینجا می توانیم با استفاده از مبدل های FXS تلفن ها را به کاربران برسانیم. این مبدل ها در تعداد پورتهای ۴ ، ۸ ، ۱۶ ، ۳۲ ، ۴۸ ، ۶۴ ، ۹۶ و بالاتر طراحی شده اند.

 

عضویت در خبر نامه

از جدیدترین اخبار ما مطلع شوید

مقالات بیشتر

ساختار یک سیستم تلفنی ویپ

این روز ها در خصوص سیستم های تلفنی ویپ صحبت های زیادی می شنوید. این سیستم با توجه به امکانات زیادی که در اختیار یک

نرم افزار اودو
نرم افزار

نرم افزار اودو Odoo

در دنیای امروزه کسب و کارها پیچیدگی های خاص خود را دارند. فارغ از یزرگی یک کسب و کار همه آنها نیاز دارند عوامل تاثیرگذار