آسیاپرداز

جستجو

تجربه نصب استریسک بر روی برد رسپبری پای ۳

این پست را به اشتراک بگذارید

   برد های رسپبری پای در واقع کامپیوتر های کوچکی هستند که به منظور آموزش برنامه نویسی در مدارس انگلستان طراحی شده اند . خصوصیت اصلی آنها قیمت پایین و مصرف انرژی بسیار کم و اندازه بسیار کوچک آنها می باشد . این بورد ها در مدل های مختلف  و قیمت های متفاوت عرضه شده اند . جدیدا در بازار برد هایی با ۴ یا ۸ گیگ رم هم موجود شده است .

   این برد ها دارای چهار پورت USB ، یک پورت شبکه ، خروجی HDMI و خروجی صدا می باشند و معمولا دارای یک اسلات کارت حافظه نیز هستند که از آن برای بوت کردن انواع سیستم عامل استفاده می شود. نکته قابل توجه این است که رسپبری به تنهایی فاقد هر گونه فریمور یا سیستم عامل می باشد و بدون مموری قابل استفاده نیست .

raspberry PI

   با توجه به فعالیت وب سایت آسیاپرداز در حوزه تلفن های هوشمند VOIP ، تصمیم گرفتیم نصب نرم افزار متن باز استریسک را بر روی برد Raspberry Pi 3 B انجام دهیم. نتیجه فوق العاده است . ابتدا به وب سایت Asterisk for Rapberry Pi می رویم و یک ایمیج استیبل را انتخاب و دانلود می کنیم ، سپس  نرم افزار Raspberry Pi Imager را از وب سایت رسمی Raspberry Pi دانلود کرده و بر روی کامپیوتر خود نصب می کنیم . با استفاده از نرم افزار Imager اقدام به انتقال ایمیج دانلود شده بر روی کارت حافظه کرده و سپس کارت حافظه را در اسلات مموری برد رسپبری پای قرار می دهیم . تنها کاری که باید کرد برد رسپبری پای را به از طریق یک کابل شبکه به روتر متصل کرد که به صورت DHCP آی پی دریافت کند و برد را در نهایت روشن کنیم .

با بالا آمدن برد ، اطلاعات روی مموری مجددا پروسس می شوند و عملیات نصب به پایان می رسد . در این مرحله به دو روش می توان وارد سیستم عامل و نرم افزار نصب شده بر روی برد شد .روش اول موس و کیبورد خود را به برد رسپبری متصل نمایید و با یوزر root و پسورد raspberry وارد روت سیستم شوید. روش دوم می توان به روتر خود وارد شده و آی پی اختصاص داده شده به بورد را استخراج کنید و سپس از طریق وب و درج آی پی برد در آدرس بار مرورگر خود وارد نرم افزار FreePbx شوید و تنظیمات دلخواه خود را انجام دهید .

FreePbx

   تیم فنی آسیاپرداز از این برد به عنوان بک آپ سخت افزار مجموعه ای بزرگ با ۵۰ نفر پرسنل استفاده کرده است . خوشبختانه این سخت افزار تا ۱۵ تماس هم زمان را پشتیبانی کرد . اما باید توجه داشت با توجه به ظرفیت کارت حافظه استفاده شده عملا ضبط مکالمات به راحتی میسر نیست . البته می توانید با اضافه کردن یک فلش یو اس بی به برد خود و mount آن بر روی سیستم عامل لینوکس و تنظیمات مربوطه ، ضبط مکالمات خود را به یو اس بی منتقل نمائید. برد استفاده شده توسط تیم فنی آسیاپرداز دارای یک گیگ رم  و CPU چهار هسته ای ۱.۲ گیگاهرتزی می باشد و این مقدار Ram و CPU تاثیر زیادی بر روی عملکرد سیستم می گذارد، لذا به حجم پروژه خود توجه داشته باشید.

   در ابتدای ورود به صفحه مدیریت FreePbx از تعداد کم گزینه های موجود شوکه می شوید . مخصوصا اگر از نرم افزار محبوب Issabel استفاده کرده باشید . اما می توانید با ورود به منوی Module Admin نسبت به نصب تعداد قابل توجهی ماژول اقدام نمائید و سیستم تلفنی خود را کامل تر کنید . اگر مسیر های ورودی را بر روی IVR قرار دهید در هنگام فشردن گزینه ها با مقداری تاخیر مواجه خواهید شد. اما قابل چشم پوشی است .

 

نتیجه گیری :

   با توجه به قیمت و اندازه کوچک این برد دوست داشتنی و همچنین ارائه خطوط تلفنی ثابت بر روی اینترنت توسط شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ، می توان از این طریق یک سیستم تلفن کارآمد طراحی کرد و از قابلیت های آن برای کسب و کار های کوچک نهایت بهره را برد . با توجه بهاینکه کسب و کار های کوچک در عموما دارای ملک برای خود نیستند و معمولا باید هر سال یا چند سال یک بار اقدام به جابجایی محل کسب و کار خود نمایند ، ترکیب این برد و خطوط تلفن اینترنتی باعث می شود حتی در صورت جابجایی ارتباط تلفنی خود را با مشتریان از دست ندهند.

عضویت در خبر نامه

از جدیدترین اخبار ما مطلع شوید

مقالات بیشتر

آموزش

تنظیمات SIP TRUNK

   در این مقاله آموزشی قصد داریم تنظیمات SIP TRUNK را برای دو شرکت آسیاتک و پیشگامان را بر روی سرور ISSABEL قراردهیم . در