آسیاپرداز

انواع راهکارهای استفاده از سیستم تلفنی ویپ

asiapardaz.ir

این پست را به اشتراک بگذارید

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در linkedin
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در email

   انواع راهکارهای استفاده از سیستم تلفنی ویپ

   خوشبختانه در سالهای اخیر تکنولوژی ویپ ( VOIP ) هم در جهان و هم در ایران از رشد چشمگیری برخوردار بوده است. این رشد به بازار این تکنولوژی هم سرایت کرده و در حال حاضر شرکت های زیادی در این حوزه فعالیت می کنند. در این بین سه نمونه شرکت فعال وجود دارند که در اقیانوس آبی در حال شکار فرصت ها هستند.

دسته اول : اپراتور ها

   این شرکت ها از آنجا که توان مالی بالایی داشتند موفق شدند مجوز اپراتوری خدمات ارتباطی ثابت FCP را به مبلغ ۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۲ تهیه نمایند. ناگفته نماند برخی ازبانک ها هم وارد این بازار شده اند.

   یکی از مزایای مجوز FCP توانایی ارائه خطوط تلفن ثابت بر روی اینترنت می باشد. این شرکت ها با اخذ مجوز جداگانه برای سرشماره های تلفنی خود اقدام به راه اندازی سرور های مربوطه کرده و به عنوان رقیبی برای شرکت مخابرات ایران ظهور کردند. ذات ارائه این مجوز از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همین انحصار زدایی از بازار ارتباطات ایران بود.

   سرشماره این خطوط تلفن اینترنتی با الگوی ۹۱XXXXXX به همراه پیش شماره استان می باشد. برای مثال شرکت شاتل با پیش شماره ۹۱۰۰XXXX ، شرکت آسیاتک با پیش شماره ۹۱۰۱XXXX و شرکت پیشگامان با شماره ۹۱۰۹XXXX تلفن های خود را ارائه می دهند.

دسته دوم : شرکت های SERVCO

   برخی از شرکت ها که از توان مالی پایین تری برخوردار بودند اقدام به اخذ مجوزی پایین تر و با مبلغ ۲ میلیارد تومان کردند. این شرکت ها که با نام SERVCO شناخته می شوند فقط می توانند به صورت همکاری با اپراتور های بالا دست برای انتقال اینترنت خود و رساندن آن به مشترک نمایند. از طرفی این شرکت ها هم می توانند با عقد قرارداد با شرکت های FCP نسبت به فروش خطوط تلفن ثابت خود اقدام نمایند.

دسته سوم : شرکت های فعال VOIP

   این شرکت ها فقط با تکیه بر توان فنی  اقدام به راه اندازی کسب و کار خود در حوزه تلفن های اینترنتی VOIP می نمایند. سرمایه چندانی نیاز ندارند و از آنجا که از چابکی بالاتری نسبت به شرکت های بزرگ برخوردار هستند  به مرور می توانند بازار این نوع از خدمات را از آن خود نمایند . این شرکت ها با ارائه خدمات نصب و راه اندازی سرورهای مدیریت تماس VOIP به صورت پروژه ای سهم خود را از بازار رو به رشد ویپ برداشت می کنند.

حال باتوضیحات بالا راه کار های استفاده از این نوع خطوط تلفن ثابت توضیح داده می شود.

نکته قابل توجه : برای استفاده از خطوط تلفن ثابت هر شرکت باید به اینترنت همان شرکت متصل باشید. به عنوان مثال اگر بخواهید از خطوط تلفن شاتل استفاده کنید باید حتما از اینترنت شاتل استفاده نمائید.

راهکار اول :

   از اپراتور های FCP و یا شرکت های SERVCO اقدام به خرید خط تلفن ثابت می نمایید . به اینترنت آن شرکت متصل می شوید و خط خریداری شده را با استفاده از نام کاربری و کلمه عبور بر روی یک نرم افزار که بر روی تمامی سیستم های عامل موجود می باشد نصب می کنید و از آن خط استفاده می کنید. اگر نخواستید با نرم افزار متصل شوید می توانید با خرید یک سخت افزار ( ATA یا IpPhone ) خطوط خود را استفاده کنید . در این حالت هیچگونه مدیریتی بر روی تماس های خود نخواهید داشت.

راهکار دوم :

   برخی از شرکت ها اقدام به راه اندازی سرور در دیتا سنتر شرکت های FCP می کنند و شروع به فروش خطوط تلفن به صورت ابری می نمایند. در این حالت با توجه به نحوه برنامه نویسی پنل کاربری ، برخی از قابلیت های مدیریت تماس به مشترک ارائه می گردد. اما نکته اینجاست که هزینه های جاری و نگهداری آن ها بالاست و از طرفی در صورت قطع اینترنت ارتباط بین داخلی های شرکت هم قطع می گردد.

راهکار سوم  ( توصیه می شود ) :

   راه اندازی یک سرور اختصاصی در محل کسب و کار خود و استفاده از خطوط بر روی این سرور . سپس با استراتژی های دلخواه ، تماس های ورودی و خروجی خود را مدیریت نمایید. در این حالت می توانید خطوط PSTN ( خطوط شهری که مخابرات ارائه می دهد ) خود رانیز با استفاده از یک مبدل به سیستم وارد نمایید و در صورت بروز قطعی در شبکه اینترنت باز امکان برقراری تماس برای شما فراهم باشد.

عضویت در خبر نامه

از جدیدترین اخبار ما مطلع شوید

مقالات بیشتر

آموزش

تنظیمات SIP TRUNK

   در این مقاله آموزشی قصد داریم تنظیمات SIP TRUNK را برای دو شرکت آسیاتک و پیشگامان را بر روی سرور ISSABEL قراردهیم . در